lördag 31 oktober 2009

Language and sexuality and Romans and Americans

Nu är lovet snart slut. Skönt! Det känns som att jag blir ofokuserad av att vara ledig och jag tycker inte om att vara hemma hela dagarna. Fast jag har kommit iväg på en del roliga saker ändå, som förra helgens Stockholmsresa till exempel, och Halloweenfesten hos Sofia och Hannah förstås.

De senaste dagarna har jag ägnat nästan helt åt engelska: lite Frankenstein, men det är ju inget nytt, och min Interactive Oral. Ämnet, även om titeln inte är riktigt klar än, är Language and Sexuality. En hel del intressant research har gjorts de senaste dagarna. Jag har tillbringat några timmar med att läsa en bok på internet (!) som avhandlar detta ämne. Den är bra, men jag har hittat en sak som förvirrar mig:

Titta närmare på penetratee, male. Hur kan en man vara den passiva parten i vaginalt sex när den aktiva parten per definition är en man? Mina biologikunskaper täcker inte detta, så jag nöjer mig med att konstatera att latin i vissa avseenden tycks vara ett onödigt språk.

En annan underhållande upptäckt i min research är Conservapedia, vilket jag även efter att ha läst ett par artiklar trodde var en parodi. Sorgligt nog, måste man väl säga, har sidan seriösa avsikter. Artikeln om Homosexuality var riktigt lång och fylld med de mest korkade argument jag har hört. Den relaterade artikeln Bisexuality var också intressant. Beskrivningen i sig var ganska objektiv innan den kom in på homosexualitet generellt sett, men bilden och bildtexten till gav en annorlunda bild. Se nedan:

Jaha, så jag är alltså djävulsdyrkare? I'm a wicked man, indeed!

Mitt intellektuella intresse för hur homo- och bisexualitet porträtteras i litteratur och media har ökat den senaste tiden så allt sådant är intressant att läsa. Beväpnad med självkännedom, självsäkerhet och kunskaper i kritiskt tänkande är jag redo att kämpa mot fördomar och okunskap.

/The Handsome Devil (för att jag har en The Smiths-tröja på mig nu)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Google Analytics Alternative