onsdag 1 september 2010

Exklusivt! Vad jag röstade på och varför.

Jag lovade ju att förklara varför jag röstade som jag gjorde, men nu är jag så trött så jag orkar inte skriva något fancy. Jag tror att jag har blivit lite halvsjuk av att ha varvat ner efter Teaterbåten. Men, men, jag röstade på...*trumvirvel*...

Miljöpartiet! Det var det ingen som visste, va? ;) Det gjorde jag för att:
  • om vi inte tar hand om vår värld har vi inte något samhälle att styra över i framtiden.
  • hela höger-vänster-grejen känns lite föråldrad. Varför inte gå framåt istället?
  • de är det enda uttalat queerfeministiska partiet i riksdagen och sånt tycker jag är viktigt.
  • de kämpar för djurrätt såväl som människorätt.
  • de vill, precis som jag, ha ett mångkulturellt samhälle.
  • jag lider av Göran Hägglund-fobi och inte vill rösta fram en regering där han riskerar att få en ministerpost.
Det var nog en outline av de viktigaste anledningarna. Jag vill bara tillägga att jag starkt ogillar Sveriges tvåblockspolitik. Det ska inte vara antingen eller för det finns många bra alternativ. Det är inte kommunister mot kapitalister, och jag är varken eller. Visserligen bidrar jag till att vissa frågor som Socialdemokraterna och Vänsterpartiet lägger fram får stöd, men jag känner att jag bara kan rösta på det jag tror på och inte rösta taktiskt. Idén är alltså viktigare än följden i mitt val, men det betyder inte att jag tycker att följden är oviktig.

Vilket fint och välformulerat inlägg det här blev...inte. Jag tror ändå att jag fick med det väsentliga. Politik kan man tycka väldigt olika om och det har jag inga problem med. Jag blir bara arg när det sägs saker som inskränker andra människors (och andra organismers) rättigheter och friheter, men nu har jag i alla fall tagit mitt ansvar och röstat för de sakerna och det känns bra. Sedan får vi se hur resultatet blir, men att rösta är inte riktigt som att satsa på hästar. Jag röstar ju inte efter vinstchans och därför kan jag inte ångra mig oavsett vad utfallet blir.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Google Analytics Alternative